woensdag 28 september 2011

Zolder 24-08-2011

Zolder is vanaf het begin al mijn favoriete circuit (misschien heeft het er ook wel mee te maken dat het daar allemaal begonnen is). Dus ook deze keer had ik er weer erg veel zin in!
Deze keer redelijk op tijd (maar zoals altijd later dan gepland) aan gereden en daardoor ook mooi op tijd in Zolder. Daar aangekomen stonden Dik, Nynke, Geert, Sandy, André, Anna en Rudy op de paddock. De Otobar was dicht... Erg jammer want dat is nou juist een van de gezellige dingen van Zolder. 's Avonds lekker met z'n alle een biertje drinken in de Otobar! Maar helaas, deze keer mocht het niet zo zijn.
Dus de auto maar in de pitbox gezet en daar vast de wielen en remmen gemonteerd zodat dat niet meer 's morgens hoeft te gebeuren.
Daarna even bij de laatste pitbox aangeschoven aan tafel bij Bas Roos, Xander, Joan en m'n vrienden van DRS Motorsport. Dat was weer dikke pret! Later ook nog even een praatje gemaakt met Mick en co.

De volgende morgen was het weer vroeg dag maar het was goed weer! En dan is het niet zo erg om op tijd op te staan! Toen de eerste auto's binnen druppelde ook maar begonnen met keuren samen met Bas, Geert en Rudy. Gelukkig waren de meeste auto's deze keer goed in orde. Na de briefing ging Geert einde pits staan en ben ik nog redelijk druk geweest met keuren waardoor het even duurde voordat ik zelf de baan op kon.
Rond half 11, 11 uur was het dan eindelijk zo ver: de touring werd aangeslingert!
Gelukkig was het niet zo heel druk op de baan en kon ik mooi de eerste paar rondjes even de auto, de banden en de remmen opwarmen. Na een paar rondjes ging het tempo wat omhoog en al snel zat de vaart er redelijk in. Een van de dingen die meteen z'n nut bewees was het stuur dat ik van Geert had geleend. Deze heeft een langere naaf en een verdiept bed waardoor het een heel stuk dichterbij staat. Dat stuurt een heel stuk prettiger! Je kunt wat meer kracht zetten en er zit veel meer gevoel in de stuur op deze manier. Een goede verandering dus!
Na een redelijk aantal ronden begon ik te merken dat de grip minder werd en ook de remmen leken het wat zwaarder te krijgen. Met dat laatste was ik eigenlijk niet zo blij want juist op Zolder zijn de remmen o zo belangrijk. Nadat ik een keertje in de eerste chicane rechtdoor schoot besloot ik maar even te stoppen. Het was wel even genoeg.
Na de middagpauze eerst nog even een paar auto's gekeurd en daarna zelf ook weer de baan op gegaan. Deze keer reed Anna mee die zelf nog nooit mee had gereden ondanks dat d'r vader al jarenlang DNRT rijd... En gelukkig vond ze het leuk! Op mijn opgestoken duim werd uitbundig gereageerd dus ze had 't echt naar d'r zin. Alleen waren de gympies naderhand wel erg heet geworden :P
Na de middag-sprint-sessie zelf ook nog een keertje de baan opgegaan maar toen waren de remmen al wel een beetje op 't einde. Dus na deze sessie de auto maar in de pitbox gezet om even af te koelen zodat ik de originele remmen er weer op kon zetten. Bij het demonteren van de achterbanden bleek wel waarom de remmen het niet zo lekker meer deden, de achterremblokken waren totaal verbrand! Blijkbaar konden die de hitte die de DTC60's voor nodig hebben toch niet aan... Gelukkig kon ik van wat reserve blokjes nog nét 1 goed setje maken zodat ik iig met achterremmen naar huis kon rijden!
Al met al was het toch weer een erg geslaagde dag op Zolder! Ik heb ook wel het idee dat ik weer wat harder dan de vorige keer ben gegaan en dat is natuurlijk ook belangrijk! Nu nog even zorgen dat ik de volgende keer de laptimer goed instel zodat de tijden die ik rij ook kloppen!

Hier nog wat foto's die Dennis gemaakt heeft vanuit de 2de chicane.











zaterdag 13 augustus 2011

BBS Velgen

Ik heb voor de racer 3 setjes velgen. Een setje Melbers waar de straatbandjes op liggen, een heel net setje BBS Mahle velgen met de slicks waar ik altijd op rij en nog een setjes BBS Mahle die in nogal slechte staat zijn en waar de reserve slicks op liggen.
Ik vond de BBS Mahle al heel lang een erg mooie velg en ik was altijd blij als ik ze weer onder de auto kon leggen. Het past gewoon perfect bij de auto. En aan het einde van de dag moesten dan toch de 'mindere' Melbers er op. Aangezien ik de 2de set BBS Mahle eigenlijk nooit gebruikte (ik nam er zowiezo maar 2 mee naar een clubdag) lagen ze het grootste deel van de tijd maar stof te happen en dat was toch wel zonde van die velgen. Dus maar besloten om ze te laten stralen en opnieuw te laten poedercoaten. Dan kon ik daar voortaan m'n straatwielen op leggen en staat de auto dus altijd op dezelfde soort wielen. En da's ook wel leuk!






Zo slecht zagen sommige er uit. Ooit was de rand gepolijst, de laatste jaren was de rand verneukt.
Nadat ik 1 velg heb laten richten zijn ze alle 4 een paar dagen naar Sioss geweest voor een nieuwe coating.
Daar is een klein wonder geschiet want ik herkende de velgen bijna niet terug! Gewoon prachtig hoe ze er nu uit zien!





Na nog een keer de verkeerde bandemaat besteld te hebben kwamen eindelijk ook de nieuwe bandjes binnen zodat ik misschien met de regen ook een keertje normaal kon rijden :D
En dan is dit het resultaat!




Carterpan

Uiteindelijk de carterpan maar eens laten lassen aangezien er mensen in m'n omgeving zijn die die krengen nog wel eens helemaal aan gort rijden. Dan kan het nog wel eens handig zijn om er eentje op voorraad te hebben. Hè Erik? :D
Dus maar eens op zoek gegaan naar een goede alu-lasser. Uiteindelijk een vertrouwd adres gevonden bij Janssen Lastechnieken in Wijchen. Die hebben de scheur heel netjes gelast.




Nu heb ik weer een reserve pan, je weet maar nooit wanneer die van pas kan komen!

Toch maar weer eens een update!

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik dit blog geupdate heb terwijl er toch echt wel het een en ander gebeurd is. Zoals de BDC dag op Zandvoort op 17 juni!
Dit was de eerste dag dat ik met de Koni's op de achteras zou rijden dus ik was erg benieuwd! Helaas kon ik pas wat later de baan op vanwege de keuringen die zoals altijd nogal uitlopen. Toen het eindelijk zo ver was dus meteen maar even lekker gas gaan geven om te kijken hoe het ging. En dat ging niet zo heel lekker in het begin. Ik had naar mijn idee weinig grip en er zat geen snelheid in. Gelukkig ging het na een paar stints al wel weer iets beter maar toch niet zoals ik wilde. Misschien dat nu het gebrek aan ervaring op Zandvoort een beetje opspeelde. Zolder ging namelijk super maar dat is zo ongeveer m'n 'thuis' baan.
In de middag kwamen Wouter, Jeroen en Sander langs om een keertje mee te kunnen rijden. Wouter kon meteen instappen, insnoeren en ervaren! Hij had al eens eerder meegereden met de Green Mile maar dat was toch al weer even geleden! Na een paar rondjes was het de beurt aan Jeroen. het duurde even voordat hij goed zat maar daarna hem ook eens even een beetje laten zien wat we nou doen op zo'n dag :D
Als laatste was Sander aan de beurt. Helaas voor moesten we redelijk snel stoppen en ben ik gelijk maar even gaan tanken. Toen ik de baan weer op wilde gaan moesten we helaas een tijdje wachten omdat de baan dicht was. In de startrij kwamen Merlijn en Elmer (DRS Motorsport.nl) naast me staan. Na even over het rijden gekletst te hebben werd er besloten dat zij even een paar rondjes achter mij aan zouden rijden om te kijken hoe de auto het deed, later zou ik achter hun aan gaan zodat ik hun lijnen kon volgen.
Nadat we veel te lang moesten wachten konden we dan eindelijk de baan op. In het begin leek het of Merlijn mij niet bij kon houden, ik sloeg redelijk snel een flink gat. Maar na een paar rondjes waren hun banden goed warm en was het gat ook ineens helemaal dicht... Toen ik in de Hugenholtzbocht een beetje erg wijd ging staken ze me voorbij en kon ik achter hun aan rijden. En toen werd wel duidelijk wie de snelste was... In het begin ging het nog wel en kon ik mooi de lijnen volgen. Maar toen Merlijn eenmaal gas ging geven was het snel gedaan. Voor ik het echt in de gaten had reden ze finaal bij me weg en zag ik ze alleen nog maar even op de rechte stukken. Zo blijkt maar weer wat een goed onderstel en goede stuurmanskunsten schelen :P
Ondertussen zat Sander nog steeds te genieten in de passagiersstoel en die vond het al helemaal niet erg dat ik zo m'n best aan het doen was. Hij vond 't geweldig!
Later die dag in Merlijn nog even bij mij ingestapt om wat aanwijzingen te geven. Op zich ging 't blijkbaar toch redelijk alleen was de snelheid in het begin van de bocht te hoog waardoor ik de bocht niet goed inging en dus ook geen snelheid had met het uitkomen van de bocht. Na een paar keer goed opletten merkte ik wel dat dit zeker verschil maakte! Alleen is het lastig om zoiets in een keer anders te moeten doen.
Die dag heb ik eindelijk ook een keertje mee kunnen rijden in de auto van Nynke (WGB Racing) waarmee ik geholpen had met opbouwen. Dan is het toch leuk om er ook een keertje in mee te kunnen rijden.
En dit was wel eens soort van openbaring! De rust waarmee ze aan het rijden is, dat is gewoon ongelovelijk! Alsof ze rustig door de stad aan het toeren is vliegt ze over het circuit. En nu bleek wel weer dat mijn bochttechniek niet de juiste is. Ik had het idee dat Nynke veel te rustig de bocht in ging, maar de snelheid de bocht uit was zó veel hoger dan bij mij het geval was. Het leek allemaal zo makkelijk zoals ze aan het rijden was. Erg mooi om te zien!
Uiteindelijk kwam er ook aan deze dag weer een einde maar gelukkig mogen we terug kijken op een mooie dag Zandvoort!

zondag 22 mei 2011

De gevolgen van een dagje Zolder

Autosport kan soms behoorlijk belastend zijn voor het materiaal. Daar kwam ik van de week achter toen de auto voor de eerste keer ná Zolder op de brug stond:


De schokbreker links achter is zo lek dat de druppels olie er aan hangen.
Duidelijk overleden dus.
Aangezien ik geen idee heb welk merk schokbrekers het zijn en ik de auto achter al niet ideaal aan vond voelen heb ik van Bas Roos 2 verstelbare Koni's mee gekregen om die eens te monteren en te kijken hoe de auto dan aanvoelt. Dus die er maar eens onder gemaakt en na een weekje rijden merk ik zeker wel dat de kont veel beter aanvoelt. Hij is vooral iets steviger maar vooral stabieler. Wat natuurlijk ook niet geheel onlogisch is al je met 1 lekke schokbreker rijd...
Helaas is de schokbreker links voor ook niet helemaal droog meer wat dus betekend dat die ook niet optimaal meer is. En dat is natuurlijk wel jammer want dat betekend dat ook daar iets aan gedaan moet worden. Een optie is om daar nieuwe Koni's in te zetten, maar dat is het gewoon nét niet. De beste optie is om een AST onderstel te kopen. Dat is eigenlijk wel het beste wat je voor een BMW E30 kunt kopen, maar helaas zit daar wel een aardig prijskaartje aan. Het voordeel is dan wel dat meteen het onderstel helemaal voor elkaar is en je niet meer zit te kloten met dingen die het nét niet zijn.
Dus hier moeten we maar eens even rustig over na gaan denken...

maandag 9 mei 2011

Foto's Zolder

Zoals altijd zijn er weer mooie foto's gemaakt op de BMWDriversClub dag op Zolder. Bij deze een kleine selectie.

Autosport-media:


Lizette (Hoogendoorn wheels):


Arno:






Erik:






Iedereen heel erg bedankt voor het maken van de foto's!!!

Zolder 29-04-2011

Afgelopen donderdag was het weer zover. De auto stond volgeladen met spullen en ik stond op het punt om te vertrekken richting Zolder! Zoals altijd had ik er veel zin in, vooral omdat de vorige clubdagen niet door ging of totaal verregend was. Dus nu zou de echte vuurdoop komen!
Dus vol goede zin vertrokken en in Zolder aangekomen meteen op het terras van de Otobar aan kunnen schuiven. Nooit verkeerd en altijd gezellig! Na een paar biertjes op het terras naar de pitbox vertrokken om vast de wielen en de remmen te wisselen zodat dat vrijdag morgen niet meer hoefte te gebeuren. Ook nog even aan de auto van Dik geknutseld (wat uiteindelijk geen nut heeft gehad) en daarna m'n luchtbedje opgepompt om te gaan slapen.
De volgende morgen op tijd maar uitgerust opgestaan en langzaamaan begonnen met de standaard dingen op een circuitdag. Aangezien er weinig auto's zouden komen rijden was het niet druk bij de keuring maar helaas waren er wel weer veel mensen die pas ná de briefing de auto wilde laten keuren.
Uiteindelijk had ik zelf pas na 10 uur voor de eerste keer de mogelijkheid de baan op gegaan. En dat was toch wel even iets spannender dan normaal! Maar gelukkig (en zoals verwacht) kwam ik de eerste rechts goed door en de rest van de baan ook. Ik merkte wel dat het tempo er nog niet echt in zat. Het was even wennen aan de auto, de remmen en eigenlijk alles wel een beetje. Maar ronde na ronde ging het iets beter en kwam het vertrouwen weer terug. En het was ook niet vervelend dat het zo rustig was op de baan, hierdoor kon ik lekker rijden zonder de hele tijd ingehaald te worden of mensen in te moeten halen. Om even gevoel en vertrouwen in de auto te krijgen was dat wel fijn! Helaas waren de remmen niet zoals ik gewend was maar dat wist ik van te voren dus dat was mijn eigen schuld.


In de middag begon het tempo weer behoorlijk terug te komen. Aangezien de ABS van Poging 3 gewoon werkt kon ik goed proberen maximaal hard en laat te remmen zonder de banden aan gort te rijden. En dan merk je pas goed hoe hard je kunt remmen... Ik stond er af en toe flink versteld van! En dan waren de remmen nog niet eens optimaal! Dat beloofd dus wel iets voor de volgende keren :D
Helaas gaf de laptimer nogal wisselende tijden aan, van 1.56 tot 2.06 en soms zelfs rondjes van 0.03, dus ik heb geen idee wat voor een tijden ik gereden heb, maar ik had zelf toch wel het idee dat het redelijk vlot ging!
Tegen het einde van de middag wilde ik de auto even binnen zetten om wat uit te proberen, maar de donkere lucht die in aantocht was weerhield me hier van.


Als het een klein beetje zou gaan regenen zou het meteen spekglad worden en ik had natuurlijk geen zin om weer schade te rijden. Dus toen maar besloten om de boel even af te laten koelen en er voor die dag mee te stoppen. Niet heel veel later begon het ook serieus te regenen en hiermee werd ook de sessie afgevlagt. Het was weer voorbij... Altijd jammer natuurlijk, maar als de baan nog een half uurtje open was gebleven had er vast en zeker iemand schade opgelopen. En dat zou toch wel een smetje werpen op de dag. DUs dit was zeker de beste beslissing.

Toen de boel enigsinds afgekoeld was werd het tijd om de remmen en de straatbanden er weer terug op te leggen zodat ik weer veilig naar huis kon rijden. Bij het loshalen van de remblokken schrok ik toch wel even! In zo'n vreemde staat heb ik m'n remblokken nog nooit gezien!




Dit was bij beide remblokken die tegen de zuiger aan zitten het geval. Waarschijnlijk zijn de remmen niet gangbaar genoeg geweest (met die hitte zetten de blokken natuurlijk behoorlijk uit). Ze zijn iig op!



Nadat we met de hele club nog even lekker hebben zitten na kletsen en eten in de Otobar was het tijd om weer richting huis te gaan. Onderweg nog genoten van het noodweer ter hoogte van Venlo. Prachtige bliksem en machtige donder, echt een spektakel!
Al met al is het een geweldige dag geweest op Zolder! Het weer was super, de sfeer was super en ik heb heerlijk kunnen rijden. En misschien wel het belangrijkste: de auto heeft z'n vuurdoop goed doorstaan!
Dus met een paar kleine aanpassingen aan de auto kunnen we 17juni weer naar Zandvoort!


Bij deze wil ik ook nog even iedereen die deze dag mogelijk heeft gemaak bedanken voor deze geweldige dag!

Bedankt!!!