zaterdag 13 augustus 2011

Toch maar weer eens een update!

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik dit blog geupdate heb terwijl er toch echt wel het een en ander gebeurd is. Zoals de BDC dag op Zandvoort op 17 juni!
Dit was de eerste dag dat ik met de Koni's op de achteras zou rijden dus ik was erg benieuwd! Helaas kon ik pas wat later de baan op vanwege de keuringen die zoals altijd nogal uitlopen. Toen het eindelijk zo ver was dus meteen maar even lekker gas gaan geven om te kijken hoe het ging. En dat ging niet zo heel lekker in het begin. Ik had naar mijn idee weinig grip en er zat geen snelheid in. Gelukkig ging het na een paar stints al wel weer iets beter maar toch niet zoals ik wilde. Misschien dat nu het gebrek aan ervaring op Zandvoort een beetje opspeelde. Zolder ging namelijk super maar dat is zo ongeveer m'n 'thuis' baan.
In de middag kwamen Wouter, Jeroen en Sander langs om een keertje mee te kunnen rijden. Wouter kon meteen instappen, insnoeren en ervaren! Hij had al eens eerder meegereden met de Green Mile maar dat was toch al weer even geleden! Na een paar rondjes was het de beurt aan Jeroen. het duurde even voordat hij goed zat maar daarna hem ook eens even een beetje laten zien wat we nou doen op zo'n dag :D
Als laatste was Sander aan de beurt. Helaas voor moesten we redelijk snel stoppen en ben ik gelijk maar even gaan tanken. Toen ik de baan weer op wilde gaan moesten we helaas een tijdje wachten omdat de baan dicht was. In de startrij kwamen Merlijn en Elmer (DRS Motorsport.nl) naast me staan. Na even over het rijden gekletst te hebben werd er besloten dat zij even een paar rondjes achter mij aan zouden rijden om te kijken hoe de auto het deed, later zou ik achter hun aan gaan zodat ik hun lijnen kon volgen.
Nadat we veel te lang moesten wachten konden we dan eindelijk de baan op. In het begin leek het of Merlijn mij niet bij kon houden, ik sloeg redelijk snel een flink gat. Maar na een paar rondjes waren hun banden goed warm en was het gat ook ineens helemaal dicht... Toen ik in de Hugenholtzbocht een beetje erg wijd ging staken ze me voorbij en kon ik achter hun aan rijden. En toen werd wel duidelijk wie de snelste was... In het begin ging het nog wel en kon ik mooi de lijnen volgen. Maar toen Merlijn eenmaal gas ging geven was het snel gedaan. Voor ik het echt in de gaten had reden ze finaal bij me weg en zag ik ze alleen nog maar even op de rechte stukken. Zo blijkt maar weer wat een goed onderstel en goede stuurmanskunsten schelen :P
Ondertussen zat Sander nog steeds te genieten in de passagiersstoel en die vond het al helemaal niet erg dat ik zo m'n best aan het doen was. Hij vond 't geweldig!
Later die dag in Merlijn nog even bij mij ingestapt om wat aanwijzingen te geven. Op zich ging 't blijkbaar toch redelijk alleen was de snelheid in het begin van de bocht te hoog waardoor ik de bocht niet goed inging en dus ook geen snelheid had met het uitkomen van de bocht. Na een paar keer goed opletten merkte ik wel dat dit zeker verschil maakte! Alleen is het lastig om zoiets in een keer anders te moeten doen.
Die dag heb ik eindelijk ook een keertje mee kunnen rijden in de auto van Nynke (WGB Racing) waarmee ik geholpen had met opbouwen. Dan is het toch leuk om er ook een keertje in mee te kunnen rijden.
En dit was wel eens soort van openbaring! De rust waarmee ze aan het rijden is, dat is gewoon ongelovelijk! Alsof ze rustig door de stad aan het toeren is vliegt ze over het circuit. En nu bleek wel weer dat mijn bochttechniek niet de juiste is. Ik had het idee dat Nynke veel te rustig de bocht in ging, maar de snelheid de bocht uit was zó veel hoger dan bij mij het geval was. Het leek allemaal zo makkelijk zoals ze aan het rijden was. Erg mooi om te zien!
Uiteindelijk kwam er ook aan deze dag weer een einde maar gelukkig mogen we terug kijken op een mooie dag Zandvoort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten