woensdag 28 september 2011

Zolder 24-08-2011

Zolder is vanaf het begin al mijn favoriete circuit (misschien heeft het er ook wel mee te maken dat het daar allemaal begonnen is). Dus ook deze keer had ik er weer erg veel zin in!
Deze keer redelijk op tijd (maar zoals altijd later dan gepland) aan gereden en daardoor ook mooi op tijd in Zolder. Daar aangekomen stonden Dik, Nynke, Geert, Sandy, André, Anna en Rudy op de paddock. De Otobar was dicht... Erg jammer want dat is nou juist een van de gezellige dingen van Zolder. 's Avonds lekker met z'n alle een biertje drinken in de Otobar! Maar helaas, deze keer mocht het niet zo zijn.
Dus de auto maar in de pitbox gezet en daar vast de wielen en remmen gemonteerd zodat dat niet meer 's morgens hoeft te gebeuren.
Daarna even bij de laatste pitbox aangeschoven aan tafel bij Bas Roos, Xander, Joan en m'n vrienden van DRS Motorsport. Dat was weer dikke pret! Later ook nog even een praatje gemaakt met Mick en co.

De volgende morgen was het weer vroeg dag maar het was goed weer! En dan is het niet zo erg om op tijd op te staan! Toen de eerste auto's binnen druppelde ook maar begonnen met keuren samen met Bas, Geert en Rudy. Gelukkig waren de meeste auto's deze keer goed in orde. Na de briefing ging Geert einde pits staan en ben ik nog redelijk druk geweest met keuren waardoor het even duurde voordat ik zelf de baan op kon.
Rond half 11, 11 uur was het dan eindelijk zo ver: de touring werd aangeslingert!
Gelukkig was het niet zo heel druk op de baan en kon ik mooi de eerste paar rondjes even de auto, de banden en de remmen opwarmen. Na een paar rondjes ging het tempo wat omhoog en al snel zat de vaart er redelijk in. Een van de dingen die meteen z'n nut bewees was het stuur dat ik van Geert had geleend. Deze heeft een langere naaf en een verdiept bed waardoor het een heel stuk dichterbij staat. Dat stuurt een heel stuk prettiger! Je kunt wat meer kracht zetten en er zit veel meer gevoel in de stuur op deze manier. Een goede verandering dus!
Na een redelijk aantal ronden begon ik te merken dat de grip minder werd en ook de remmen leken het wat zwaarder te krijgen. Met dat laatste was ik eigenlijk niet zo blij want juist op Zolder zijn de remmen o zo belangrijk. Nadat ik een keertje in de eerste chicane rechtdoor schoot besloot ik maar even te stoppen. Het was wel even genoeg.
Na de middagpauze eerst nog even een paar auto's gekeurd en daarna zelf ook weer de baan op gegaan. Deze keer reed Anna mee die zelf nog nooit mee had gereden ondanks dat d'r vader al jarenlang DNRT rijd... En gelukkig vond ze het leuk! Op mijn opgestoken duim werd uitbundig gereageerd dus ze had 't echt naar d'r zin. Alleen waren de gympies naderhand wel erg heet geworden :P
Na de middag-sprint-sessie zelf ook nog een keertje de baan opgegaan maar toen waren de remmen al wel een beetje op 't einde. Dus na deze sessie de auto maar in de pitbox gezet om even af te koelen zodat ik de originele remmen er weer op kon zetten. Bij het demonteren van de achterbanden bleek wel waarom de remmen het niet zo lekker meer deden, de achterremblokken waren totaal verbrand! Blijkbaar konden die de hitte die de DTC60's voor nodig hebben toch niet aan... Gelukkig kon ik van wat reserve blokjes nog nét 1 goed setje maken zodat ik iig met achterremmen naar huis kon rijden!
Al met al was het toch weer een erg geslaagde dag op Zolder! Ik heb ook wel het idee dat ik weer wat harder dan de vorige keer ben gegaan en dat is natuurlijk ook belangrijk! Nu nog even zorgen dat ik de volgende keer de laptimer goed instel zodat de tijden die ik rij ook kloppen!

Hier nog wat foto's die Dennis gemaakt heeft vanuit de 2de chicane.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten