zondag 11 november 2012

Zandvoort 10 Oktober 2012

Op 10 oktober organiseerde BMWDriversDays weer een circuitdag op Zandvoort. En zoals bijna altijd was ik daar dus ook weer van de partij. Het weer was goed, het nieuwe onderstel zat onder de auto en ik had er zin in!
'S morgens eerst ingestapt bij Floortje in d'r Renault 5 turbo. Jammer genoeg was er al een rode vlag situatie dus het duurde even voor we de baan op konden. Toen we eenmaal de baan op mochten ging het best wel aardig. Duidelijk niet de snelste auto van het veld, maar daar gaat het ook helemaal niet om. Als je schik hebt is 't goed!

Daarna zelf in de auto gestapt en Merlijn als berijder meegenomen. Best spannend toch hoor zo voor 't eerst de baan op met een écht race onderstel. Wat zou het brengen? Hoe zal 't voelen op de baan? Eerst iig maar eens rustig beginnen, banden opwarmen, remmen opwarmen enzo.
Oops, toch even iets rustiger aan doen, want het is glad! Na een redelijk aantal ronden is het nog steeds glad en ik besluit naar binnen te komen.
De banden zijn niet echt schoon, dus Merlijn en ik maken de banden schoon met een verfbrander en een plamuurmes. Hierna weer opnieuw naar buiten. De schone banden lijken het beter te doen! Totdat ik in de Audi S achterstevoren sta. Er is gewoon geen grip op de achterwielen, dus toch maar weer de pits in. Daar aangekomen spreek ik Bas aan, hij heeft namelijk nogal wat verstand van onderstellen dus misschien weet hij wat er aan scheelt. Ik verdenk namelijk de schokdempers achter aangezien die uit elkaar geweest zijn. Na wat overleg besluiten we dat Bas zelf even achter het stuur kruipt om te kijken wat er mis is, ik kruip in de passagiersstoel. Ook weer lang gelden dat ik in m'n eigen auto op die stoel zat!
We rijden de baan op en bij 't uitkomen van de Tarzanbocht gaat 't al bijna mis! Ik had verteld dat ik weinig grip had op de achterwielen maar Bas had niet verwacht dat 't zó weinig was! De auto breekt behoorlijk uit, maar gelukkig kan Bas 'm goed opvangen. Ook de rest van de stint van Bas gaat met glijden en opvangen, het ligt dus niet aan mij.
Na een paar rondjes rijd Bas de pits weer in en lopen we even om de auto heen, kijken even naar de banden en voelen even aan de schokbrekers. Conclusie: m'n banden zijn te oud. De auto staat op 15" Dunlop slicks en die heb ik al redelijk lang. Té lang waarschijnlijk...
Na wat overleggen mag ik een setje 15" Toyo's R888's van Geert lenen. Die zijn redelijk vers en zouden 't goed moeten doen.
Nou, dat verschil was wel redelijk duidelijk! M'n out-lap was al sneller dan dat ik de rest van de dag gereden had! En dat was dus ook nog met koude Toyo's! Na een paar rondjes weer naar binnen gekomen om Bas en Geert even te laten weten hoe 't gegaan was. Bas was wel benieuwd dus die stapte weer even achter 't stuur en heeft me meteen even laten zien dat ik nog wel een lange weg te gaan heb wat betreft rondetijden. Maar dat maakt niet uit, ik weet nu hoe 't kan!
De rest van de dag niet heel veel meer gereden want je wilt natuurlijk niet andermans banden op rijden.
De conclusie van de dag is iig duidelijk: de Dunlop slicks moeten er uit en er moeten Toyo's voor in de plaats komen!



Merlijn: bedankt voor de tips tijdens 't meerijden!
Geert: bedankt voor 't lenen van de Toyo's!
Bas: bedankt voor 't advies en de snelle rondjes!
BDD: bedankt voor de dag!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten