donderdag 31 oktober 2013

Wederom slechte ervaringen op Zolder...

10 September was het weer zo ver. BMW Drivers Days organiseerde weer een clubdag op het circuit van Zolder in België. Zoals altijd had ik daar veel zin in want Zolder is en blijft toch de favoriet!
De weersvoorspellingen waren niet super, toen ik de avond er voor aan kwam regende het pijpenstelen en dat leek ook niet snel te gaan stoppen.
Gelukkig was het 's ochtends wel droog maar helaas had ik toen geen tijd om te gaan rijden... Pas na de lunch was de auto klaar maar toen had het helaas al weer geregend...
Toen het uiteindelijk weer droger leek te gaan worden toch maar voorzichtig een paar rondjes gaan rijden. Het is tenslotte zonde van het inschrijfgeld als ik de auto alleen maar in de pitbox laat staan zonder te rijden! Gelukkig draaide ik de baan op achter een E36 die ook niet zo veel haast had zodat ik makkelijker rustig aan kon doen. Op sommige stukken van de baan was al wel een soort van droog spoor zichtbaar maar op andere delen van de baan was het nog serieus nat. Dat was waarschijnlijk ook de reden waarom de sessie stil gelegd werd na een rondje of 8.
Na dit oponthoud begon het helaas weer te regenen waardoor ik weer niet naar buiten kon/wilde. Maar gelukkig leek het na een tijdje weer lichter en droger te worden. Dus stapte ik in de auto, draaide de sleutel om en merkte dat de motor erg onregelmatig aansloeg.

Huh?

Nog een keertje dan.

Weer onregelmatig aanslaan!

Huh! Dat is niet goed!

Dus maar uitgestapt en eens even gekeken wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Na wat dingen te hebben bekeken kwam ik helaas tot de conclusie dat er iets in de motor niet goed zat. Die plofte namelijk in de inlaat ipv in de uitlaat. Ergens zat dus iets mechanisch niet goed. Nu liep de motor nog redelijk maar doorrijden was geen optie. De dag zat er op...
Gelukkig kon de auto op een trailer naar huis zodat ik niet door hoefde te rijden met een kapotte motor.
Dik en Nynke, bedankt hiervoor!

Een paar dagen later als eerst maar eens compressie gemeten. Hiermee zou ik al wel redelijk moeten kunnen zien wat er aan de hand zou zijn. En uit die meting kwam ook wel een redelijk duidelijk resultaat...



 Voor de mensen die géén idee hebben wat ze zien: dit is de uitslag van de compressie test. Cilinder 1 heeft 9 bar druk, cilinder 2 iets meer dan 7,5, cilinder 3 komt bijna tot 8,5.
En dan komt het probleem. Cilinder 4 en 5 hebben helemaal géén compressie. Dat is dus het probleem. Waarschijnlijk is er onderling een lek ontstaan wat dus ook het ploffen in de inlaat verklaard. Cilinder 6 heeft gelukkig dan wél weer compressie genoeg.

Dus op een vrijdag terwijl de rest een BBQ aan het aansteken was maar begonnen met het loshalen van de cilinderkop. Toen die er eenmaal af was was het probleem al snel gevonden:


Op deze foto kun je zien dat de koppakking tussen de 2 cilinders idd doorgeslagen is.
En hier kun je het nog iets beter zien:




Hierdoor lekte cilinder 4 en 5 onderling waardoor er geen compressie was en waardoor het ploffen in de intlaat dus ook te verklaren is.

De volgende dag de gedemonteerde cilinderkop meegenomen naar Bas Roos om hem er even naar te laten kijken. Gelukkig was de kop niet gescheurd maar was het wel beter om de kop te laten vlakken. En aangezien de motor toch al wel een redelijk respectabele kilomterstand heeft bereikt werd al snel besloten om ook de klepzittingen en de kleppen opnieuw te frezen zodat die ook weer mooi af zouden dichten. Aan de aanslag op de kleppen was namelijk wel te zien dat dat niet helemaal meer het geval was.

Een kleine week later kon ik de klaargemaakte kop weer ophalen!


Een close-up van een in- en uitlaat klep

Een klep met de opnieuw gefreesde zitting

Het inlaat kanaal met de klepzitting en klepgeleider in het midden
Dit is de andere kant van de kop, hier nog helemaal kaal:


Na het monteren van de kleppen, de klepveren, de tuimelaars, de tuimelaarassen en de nokkenas ziet het plaatje er zo uit:


En dan is de boel klaar om te monteren!
Eerst de kop er op, distributieriem gemonteerd, uitlaatspruitstuk er op, inlaatspruitstuk er op en de rest van de aanbouw delen.
En dan ziet het er weer uit als vanouds!










En dan is natuurlijk ook het grote moment aangebroken! Starten die handel!!!
Eerst natuurlijk even oliedruk starten zodat er overal olie zit voordat de motor aanslaat. Vervolgens echt alles aansluiten en starten die hap. En ja hoor, uiteraard meteen aanslaan!
Na het ontluchten van het koelsysteem kon de auto voor het eerst in een week of 3 weer mee naar huis.
Het is duidelijk te merken dat de motor hoger in toeren beter draait, blijkbaar was de afdichtingen van de kleppen dus echt niet goed :P
Over een paar weken gaan we weer naar Spa dus daar kan ik kijken of de motor echt beter loopt dan eerst. Ik ben benieuwd, dus op naar Spa!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten