zondag 1 april 2012

Nieuwe uitlaat!

De uitlaat van Poging 3 klonk al langer een beetje lek. Dus toen er eindelijk eens een beetje tijd was maar eens op onderzoek uit gegaan om te kijken of er nog iets aan gedaan kon worden. Ik had namelijk het vermoeden dat de middenpijp doorgesleten was vanwege al die rottige drempels.
Niets bleek minder waar...
Het spaghetti spruitstuk was gewoon helemaal verrot. Nou wist ik wel dat het spruitstuk niet helemaal super was (ik had 'm al een keertje gerepareerd) maar dat 't zo slecht was dat wist ik ook niet.


Aangezien ik geen zin en tijd heb om 'm nog een keertje te repareren heb ik maar besloten om 't allemaal in 1 keer goed te doen.
Dus een zaterdag vrij genomen, wat spulletjes gekocht en gehuurd en maar aan de slag gegaan:



Dit lijkt een beetje veel om onder 1 E30 te maken en dat is 't ook. De oplettende kijker ziet namelijk 2 spruitstukken en 2 einddempers.
 Het oude spruitstuk maakt plaat voor een 'RVS' Raceland spruitstuk, de middendemper verdwijnt helemaal een de einddemper maakt plaats voor een Simons einddemper. De middendemper word niet gebruikt en als het goed is zou dat met het geluid ook op Zolder goed moeten komen. Vroeger reed ik met de blauwe touring namelijk met dezelfde motor en dezelfde einddemper op Zolder en dat ging ook altijd goed. En bovendien is een uitlaat zonder middendemper een stuk makkelijker te maken dan mét middendemper.

Dus begonnen met het spruitstuk te monteren. Hier vreesde ik wel een beetje voor want Raceland klinkt me nou niet echt heel vertrouwd in de oren. Gelukkig is de afwerking van het spruitstuk wel heel netjes dus dat stelde me al wel een klein beetje gerust. En wonder boven wonder past het spruitstuk ook gewoon goed! Helemaal niets mis mee gelukkig.


Vervolgens ook de balanspijp er op gemaakt:

Hierna begon het lastige gedeelte. Ik moest vanuit rechts onder de auto naar links onder de auto zien te komen aangezien de einddemper links hangt. Gelukkig had ik daar al rekening mee gehouden en had ik deze jongen gehuurd:

Op deze manier kunnen de pijpen netjes gebogen worden zonder de buis te knikken, wat natuurlijk nadelig is voor de doorstroom en dus het vermogen.
Na een middagje buigen, passen, meten, kijken en proberen zat het hele systeem er onder!
Dus uiteraard maar meteen een proefritje gemaakt om te luisteren hoe 't klinkt. Want dat wil je natuurlijk wel weten na een dag klussen!
Gelukkig is de auto nog steeds redelijk stil (tenminste, wat ik in de auto hoor dan) dus ik verwacht geen problemen op Zolder. Na de proefrit was de uitlaat ook meteen af behoorlijk verkleurd!




Helaas hangt de uitlaat nog steeds wel een beetje laag... Dat komt eigenlijk doordat de balanspijp van zichzelf al een beetje naar beneden wijst. Dan begin je al niet op de beste manier dus dan krijg je dat nooit helemaal goed.
Het fijne is wel dat de auto beter lijkt te lopen! De buizen van het spruitstuk zijn weer iets dikker dan het oude spruitstuk, hier zit een goede balanspijp in en de uitlaat heeft een wat grotere diameter dan de oude dus dat zou in theorie allemaal beter moeten zijn. Maar de enige manier om dat te controleren is een rollenbank!

1 opmerking: