zondag 1 april 2012

Nieuwe uitlaat!

De uitlaat van Poging 3 klonk al langer een beetje lek. Dus toen er eindelijk eens een beetje tijd was maar eens op onderzoek uit gegaan om te kijken of er nog iets aan gedaan kon worden. Ik had namelijk het vermoeden dat de middenpijp doorgesleten was vanwege al die rottige drempels.
Niets bleek minder waar...
Het spaghetti spruitstuk was gewoon helemaal verrot. Nou wist ik wel dat het spruitstuk niet helemaal super was (ik had 'm al een keertje gerepareerd) maar dat 't zo slecht was dat wist ik ook niet.


Aangezien ik geen zin en tijd heb om 'm nog een keertje te repareren heb ik maar besloten om 't allemaal in 1 keer goed te doen.
Dus een zaterdag vrij genomen, wat spulletjes gekocht en gehuurd en maar aan de slag gegaan:



Dit lijkt een beetje veel om onder 1 E30 te maken en dat is 't ook. De oplettende kijker ziet namelijk 2 spruitstukken en 2 einddempers.
 Het oude spruitstuk maakt plaat voor een 'RVS' Raceland spruitstuk, de middendemper verdwijnt helemaal een de einddemper maakt plaats voor een Simons einddemper. De middendemper word niet gebruikt en als het goed is zou dat met het geluid ook op Zolder goed moeten komen. Vroeger reed ik met de blauwe touring namelijk met dezelfde motor en dezelfde einddemper op Zolder en dat ging ook altijd goed. En bovendien is een uitlaat zonder middendemper een stuk makkelijker te maken dan mét middendemper.

Dus begonnen met het spruitstuk te monteren. Hier vreesde ik wel een beetje voor want Raceland klinkt me nou niet echt heel vertrouwd in de oren. Gelukkig is de afwerking van het spruitstuk wel heel netjes dus dat stelde me al wel een klein beetje gerust. En wonder boven wonder past het spruitstuk ook gewoon goed! Helemaal niets mis mee gelukkig.


Vervolgens ook de balanspijp er op gemaakt:

Hierna begon het lastige gedeelte. Ik moest vanuit rechts onder de auto naar links onder de auto zien te komen aangezien de einddemper links hangt. Gelukkig had ik daar al rekening mee gehouden en had ik deze jongen gehuurd:

Op deze manier kunnen de pijpen netjes gebogen worden zonder de buis te knikken, wat natuurlijk nadelig is voor de doorstroom en dus het vermogen.
Na een middagje buigen, passen, meten, kijken en proberen zat het hele systeem er onder!
Dus uiteraard maar meteen een proefritje gemaakt om te luisteren hoe 't klinkt. Want dat wil je natuurlijk wel weten na een dag klussen!
Gelukkig is de auto nog steeds redelijk stil (tenminste, wat ik in de auto hoor dan) dus ik verwacht geen problemen op Zolder. Na de proefrit was de uitlaat ook meteen af behoorlijk verkleurd!




Helaas hangt de uitlaat nog steeds wel een beetje laag... Dat komt eigenlijk doordat de balanspijp van zichzelf al een beetje naar beneden wijst. Dan begin je al niet op de beste manier dus dan krijg je dat nooit helemaal goed.
Het fijne is wel dat de auto beter lijkt te lopen! De buizen van het spruitstuk zijn weer iets dikker dan het oude spruitstuk, hier zit een goede balanspijp in en de uitlaat heeft een wat grotere diameter dan de oude dus dat zou in theorie allemaal beter moeten zijn. Maar de enige manier om dat te controleren is een rollenbank!

Remslangen

Ondertussen is de auto al een tijdje terug van Bas Roos met nieuwe remslangen. En al zeg ik 't zelf, het ziet er erg gelikt uit!





Helaas werkt het nog niet helemaal zoals het zou moeten maar dat komt vooral door een chronisch tijdgebrek. De aan/uit schakelaar en de rest van de kabelboom werkt iig wel prima!

vrijdag 30 december 2011

Weer wat klusjes gedaan

De laatste circuitdagen had ik met de naaf en het stuur van de racer van Geert gereden om te kijken hoe dat beviel ten opzichte van mijn eigen stuur. Dat beviel uiteraard goed dus maar een langere naaf en een verdiept stuur geregeld.



Spa was voor het kleine 4.27 diff toch echt te veel van het goede. De geluiden die er uit kwamen voorspelde niet veel goeds. Krijsen, schrapen, janken, je kunt het zo gek niet bedenken maar het diffje deed het allemaal. Een keertje olie verversen scheelde uiteindelijk wel iets maar niet genoeg om er rustig mee door te rijden.
Gelukkig had ik thuis nog het diff liggen dat onder de auto zat toen ik m kreeg dus die er maar even onder gehangen. Het is wel een erg lang diff  (3.64) maar dat is niet erg in de winter.
Hier kun je het verschil tussen een groot en klein diff goed zien:



De remleidingen van de auto waren vorig jaar bij de APK al een puntje van aandacht en die waren er wonder boven wonder niet beter op geworden het afgelopen jaar. Om alle leidingen te gaan vervangen voor nieuwe is nogal een werk, en zeker niet mijn favoriete werk. Bovendien is het natuurlijk handig om de leiding naar achteren vast binnendoor te leggen mocht er ooit een remkrachtverdeler tussen moeten. Dus dan ga je even denken en dan kom ik tot de conclusie dat er maar gewoon flexibele leidingen door heel de auto heen moeten.  Dan is het in een keer goed en ziet het er nog mooi uit ook. En dan ga je toch zitten denken... En dan besluit ik toch om de ABS pomp dan ook maar te verplaatsen. Die staat origineel achter de linker koplampen een beetje in de weg van het luchtfilter.


 Achter de passagiersstoel is natuurlijk een veel beter plaats. Daar heeft niemand er last van en staat de pomp veel veiliger in geval van een crash. Bovendien is het een leuk projectje!
Er gaat wel wat werk in zitten natuurlijk, want dan gaat natuurlijk niet alleen de pomp maar ook de computer naar achteren. En dus moet de kabelboom aangepast worden...
Dus op een goede dag maar eens begonnen met de kabelboom van de ABS pomp los te halen van de kabelboom van de auto,





Hier moet ongeveer de helft van de kabels tussenuit. Dan moeten ze via de zekeringkast en de doorvoer door het schutbord terug de auto in.

Ook moeten de kabels van de sensoren van de achterwielen helemaal losgeweven worden. Dus de hele kabelboom van voor naar achteren los moeten halen. Dan ziet het er na een tijdje zo uit:


En als dan uiteindelijk de hele kabelboom los is dan hou je dit over:
Nu de kabelboom er uit is word het tijd om de pomp en de computer op de steun te monteren en in de auto te maken.


Daarna kunnen de stekkers er op en dan blijkt dat de draden tussen de computer en de pomp véél te lang zijn (gôh) en dat die dus ingekort gaan worden. Dan krijg je dus zoiets:

En na wat draden inkorten te bij elkaar tapen ziet het er zo uit:

Dan is het dus zo'n beetje klaar. De ABS is elektrisch weer helemaal aangesloten, met een schakelaar er tussen zodat de ABS eenvoudig uitgeschakeld kan worden mocht dat ooit nodig zijn.
Nu moeten de leidingen er nog in :D


zondag 20 november 2011

Spa-Francorchamps 09-11-2011

Spa-Francorchamps. Een circuit met allure en historie. Al sinds jaar en dag worden daar Formule 1 races gereden en op dinsdag middag vertrok ik met de racer naar de Ardennen om woensdag weer een BDC dag te rijden op Spa!
Na een voorspoedige en touristische rit kwamen we aan op Spa alwaar de rest van de BDC al stond te wachten tot we de sleutels van de pitboxen kregen. Nadat we in het dorp even iets gegeten hebben gaan we terug naar het circuit om vast wat inschrijvingen te doen. Ik ga eerst mijn auto ombouwen zodat ik dat 's morgens niet meer hoef te doen. Dus de andere remmen er op, de slicks er op.
Aangezien het nog redelijk vroeg is besluit ik om de auto ook maar even een beetje op te poetsen zodat die weer een beetje toonbaar is. Rose staat toch niet zo goed op een E30 :P

De volgende morgen is het weer vroeg dag, maar toch duurde de nacht lang...
Na een ontbijt in het hotel gaan we snel richting circuit. Daar aangekomen moeten we helaas nog steeds wachten op de sleutel van de pitbox dus ook de inschrijvingen moeten nog even wachten.
Bij de keuring komen we weer diverse leuke en aparte auto's tegen waaronder een Porsche 904, een paar dikke 911's en een 1serie met een Nissan V6 achterin. Heel apart!
Rond een uurtje of 10 schrijf ik mezelf ook maar eens in. Het is tenslotte prachtig weer en het belooft ook een prachtige dag te worden! Rond half 11 zijn zon beetje alle auto wel gekeurd en besluit ik ook maar eens een paar rondjes te gaan rijden!

Het begin op een redelijk onbekend circuit is altijd even wennen dus de eerste rondjes doe ik expres rustig aan. Eau Rouge is spannend, Raidillon spannend. Het rechte stuk daarna is gewoon saai. De bochten combinatie's daarna zijn stuk voor stuk leuk, het stuk vanaf Stavelot via Blachimont naar de Busstop is de eerst paar keer ook best spannend. De Busstop zelf erg krap en uiteindelijk ligt La Source er nog. Die is lekker krap dus flink in de ankers!
Na een paar rondjes krijg ik de smaak wat meer te pakken en durf ik wat meer snelheid te maken. Alleen Eau Rouge en Raidillon blijven een lastig puntje. Ik durf Eau Rouge niet is 5 te nemen dus moet ik al veel te vroeg gas loslaten. Zo heb ik een wat lagere snelheid de bocht in maar daardoor wel genoeg gevoel in de auto om Raidillon fatsoendelijk door te komen. Pouhon gaat ook steeds harder, maar zal de hele dag niet vertrouwd aanvoelen. Op het rechte stuk achterin vanuit Stavelot durf ik nu veel harder te gaan dan de vorige keer dat ik hier met droog reed. Gewoon volgas totaan Blachimont.
Na een paar rondjes merk ik dat de auto in Rivage in gaat houden. De motor krijgt geen benzine meer, de tank is nog niet half leeg. Ik besluit het even voor gezien te houden en ga tanken.




Het is dan ook bijna pauze en die word benut door de organisatie om alle rijders even toe te spreken over hun rijgedrag. Er word voor een clubdag wel érg hard gereden en sommige mensen nemen veel risico's.

Na de pauze is het natuurlijk weer tijd om te gaan rijden. Ik rij redelijk wat stints en heb er goede schik in. De auto trilt wel erg bij bepaalde snelheden dus ik ga toch even de pits in om de vooras te controleren. Gelukkig is er niets kapot maar wel zit er erg veel pickup op de banden. Ik besluit dat er maar even af te halen en te kijken wat de auto dan doet. Niet heel veel later draai ik weer de baan op. De eerste bochten doe ik even rustig aan omdat de banden weer afgekoeld zijn. Gelukkig voelt de auto weer goed aan en ik ga dus ook weer wat meer gas geven. Les Combes en Malmedy ging goed, Rivage ook. De volgende bocht, '11' ging iets minder... De auto begon halverwege de bocht te glijden, ik probeerde de auto op te vangen maar dat lukte maar gedeeltelijk. De bandenstapel kwam hard dichterbij, en werd ook geraakt. Ik vreesde op die momenten even voor de auto. Uiteindelijk kwam de auto midden op de baan stil te staan terwijl er gewoon nog andere auto's aan kwamen. En natuurlijk wilde de motor niet aanslaan op dat moment. Pas na een paar keer proberen kwam de motor weer tot leven en kon ik 'm langs de bandenstapel parkeren. Rudy (m'n passagier op dat moment) klom uit de auto en inspecteerde de voorkant. Een moment dat een eeuwigheid bleek te duren. Gelukkig bleek de schade rijdbaar te zijn en uiteindelijk ben ik met een rustiger tempo richting de pits gereden.
Daar aangekomen stond de rest van de club me al op te wachten. Geert en Dik hadden me zien staan. Snel uitgestapt en de schade geinspecteerd. Dat viel dus heel erg mee!



Het spatscherm was behoorlijk gehavend en er zaten wat schaafplekken op de bumper en de keienvanger. Meer niet! Owja, en de grill rond de koplampen was beschadigd!
Na deze inspectie weer de baan opgegaan om nog wat meer kilometers te maken. Langzaamaan was m'n tempo toch wel iets omhoog gegaan. Naar Eau Rouge toe reed ik nu in 5 en schakelde onderin terug naar 4 om genoeg vermogen te hebben on Raidillon naar boven goed te kunnen nemen. Deed ik dat niet dan scheelde me dat heel veel topsnelheid richting Les Combes.
Ook Fagnes ging aan het einde van de dag veel beter dan in het begin. Vanaf Fagnes rechts naar links had ik precies tijd om van 4 met een beetje tussengas naar 3 te schakelen zodat ik na die bocht genoeg vermogen had. Mooi stukje! En op het stukje van Stavelot naar Blanchimont (volgas in 5!) reed ik ook vaak weg bij mensen die achter me reden. Alleen jammer dat iedereen me dan weer bij de Busstop voorbij kwam omdat ik daar verkeerd uit kwam met m'n versnellingen.

Vanuit Eau Rouge omhoog naar Raidillon
Later op de dag nog een hele tijd opgereden met een witte E36. Rondje na rondje wisselde we van positie, de ene keer was ik sneller en de andere keer hij. Heel leuk. En gelukkig ook nog een mooie actie foto daarvan!



Erg leuk om met m'n familie-auto toch een E36 bij te kunnen houden!
Tegen het einde van de dag begon de auto bij Rivage weer in te houden en besloot ik het maar voor gezien te houden. Het was leuk geweest en we moesten ook nog naar huis rijden!
Dus de auto even laten afkoelen, het spatbord een beetje terug gebogen zodat de koplampen weer pastte en met behulp van Joan ook het grilletje weer vast gezet :P
Toen alles en iedereen weer ingepakt was afscheid genomen van iedereen en rustig aan de terugreis begonnen.

Terugkijkend was dit de beste dag Spa ooit. Geweldig weer, zoals altijd een perfect georganiseerde dag van de BMWDriversClub, en ik heb heerlijk kunnen rijden! Die kleine schade neem ik wel voor lief!
Iedereen bedankt!!!!

woensdag 28 september 2011

Zolder 24-08-2011

Zolder is vanaf het begin al mijn favoriete circuit (misschien heeft het er ook wel mee te maken dat het daar allemaal begonnen is). Dus ook deze keer had ik er weer erg veel zin in!
Deze keer redelijk op tijd (maar zoals altijd later dan gepland) aan gereden en daardoor ook mooi op tijd in Zolder. Daar aangekomen stonden Dik, Nynke, Geert, Sandy, André, Anna en Rudy op de paddock. De Otobar was dicht... Erg jammer want dat is nou juist een van de gezellige dingen van Zolder. 's Avonds lekker met z'n alle een biertje drinken in de Otobar! Maar helaas, deze keer mocht het niet zo zijn.
Dus de auto maar in de pitbox gezet en daar vast de wielen en remmen gemonteerd zodat dat niet meer 's morgens hoeft te gebeuren.
Daarna even bij de laatste pitbox aangeschoven aan tafel bij Bas Roos, Xander, Joan en m'n vrienden van DRS Motorsport. Dat was weer dikke pret! Later ook nog even een praatje gemaakt met Mick en co.

De volgende morgen was het weer vroeg dag maar het was goed weer! En dan is het niet zo erg om op tijd op te staan! Toen de eerste auto's binnen druppelde ook maar begonnen met keuren samen met Bas, Geert en Rudy. Gelukkig waren de meeste auto's deze keer goed in orde. Na de briefing ging Geert einde pits staan en ben ik nog redelijk druk geweest met keuren waardoor het even duurde voordat ik zelf de baan op kon.
Rond half 11, 11 uur was het dan eindelijk zo ver: de touring werd aangeslingert!
Gelukkig was het niet zo heel druk op de baan en kon ik mooi de eerste paar rondjes even de auto, de banden en de remmen opwarmen. Na een paar rondjes ging het tempo wat omhoog en al snel zat de vaart er redelijk in. Een van de dingen die meteen z'n nut bewees was het stuur dat ik van Geert had geleend. Deze heeft een langere naaf en een verdiept bed waardoor het een heel stuk dichterbij staat. Dat stuurt een heel stuk prettiger! Je kunt wat meer kracht zetten en er zit veel meer gevoel in de stuur op deze manier. Een goede verandering dus!
Na een redelijk aantal ronden begon ik te merken dat de grip minder werd en ook de remmen leken het wat zwaarder te krijgen. Met dat laatste was ik eigenlijk niet zo blij want juist op Zolder zijn de remmen o zo belangrijk. Nadat ik een keertje in de eerste chicane rechtdoor schoot besloot ik maar even te stoppen. Het was wel even genoeg.
Na de middagpauze eerst nog even een paar auto's gekeurd en daarna zelf ook weer de baan op gegaan. Deze keer reed Anna mee die zelf nog nooit mee had gereden ondanks dat d'r vader al jarenlang DNRT rijd... En gelukkig vond ze het leuk! Op mijn opgestoken duim werd uitbundig gereageerd dus ze had 't echt naar d'r zin. Alleen waren de gympies naderhand wel erg heet geworden :P
Na de middag-sprint-sessie zelf ook nog een keertje de baan opgegaan maar toen waren de remmen al wel een beetje op 't einde. Dus na deze sessie de auto maar in de pitbox gezet om even af te koelen zodat ik de originele remmen er weer op kon zetten. Bij het demonteren van de achterbanden bleek wel waarom de remmen het niet zo lekker meer deden, de achterremblokken waren totaal verbrand! Blijkbaar konden die de hitte die de DTC60's voor nodig hebben toch niet aan... Gelukkig kon ik van wat reserve blokjes nog nét 1 goed setje maken zodat ik iig met achterremmen naar huis kon rijden!
Al met al was het toch weer een erg geslaagde dag op Zolder! Ik heb ook wel het idee dat ik weer wat harder dan de vorige keer ben gegaan en dat is natuurlijk ook belangrijk! Nu nog even zorgen dat ik de volgende keer de laptimer goed instel zodat de tijden die ik rij ook kloppen!

Hier nog wat foto's die Dennis gemaakt heeft vanuit de 2de chicane.











zaterdag 13 augustus 2011

BBS Velgen

Ik heb voor de racer 3 setjes velgen. Een setje Melbers waar de straatbandjes op liggen, een heel net setje BBS Mahle velgen met de slicks waar ik altijd op rij en nog een setjes BBS Mahle die in nogal slechte staat zijn en waar de reserve slicks op liggen.
Ik vond de BBS Mahle al heel lang een erg mooie velg en ik was altijd blij als ik ze weer onder de auto kon leggen. Het past gewoon perfect bij de auto. En aan het einde van de dag moesten dan toch de 'mindere' Melbers er op. Aangezien ik de 2de set BBS Mahle eigenlijk nooit gebruikte (ik nam er zowiezo maar 2 mee naar een clubdag) lagen ze het grootste deel van de tijd maar stof te happen en dat was toch wel zonde van die velgen. Dus maar besloten om ze te laten stralen en opnieuw te laten poedercoaten. Dan kon ik daar voortaan m'n straatwielen op leggen en staat de auto dus altijd op dezelfde soort wielen. En da's ook wel leuk!






Zo slecht zagen sommige er uit. Ooit was de rand gepolijst, de laatste jaren was de rand verneukt.
Nadat ik 1 velg heb laten richten zijn ze alle 4 een paar dagen naar Sioss geweest voor een nieuwe coating.
Daar is een klein wonder geschiet want ik herkende de velgen bijna niet terug! Gewoon prachtig hoe ze er nu uit zien!





Na nog een keer de verkeerde bandemaat besteld te hebben kwamen eindelijk ook de nieuwe bandjes binnen zodat ik misschien met de regen ook een keertje normaal kon rijden :D
En dan is dit het resultaat!