vrijdag 30 december 2011

Weer wat klusjes gedaan

De laatste circuitdagen had ik met de naaf en het stuur van de racer van Geert gereden om te kijken hoe dat beviel ten opzichte van mijn eigen stuur. Dat beviel uiteraard goed dus maar een langere naaf en een verdiept stuur geregeld.



Spa was voor het kleine 4.27 diff toch echt te veel van het goede. De geluiden die er uit kwamen voorspelde niet veel goeds. Krijsen, schrapen, janken, je kunt het zo gek niet bedenken maar het diffje deed het allemaal. Een keertje olie verversen scheelde uiteindelijk wel iets maar niet genoeg om er rustig mee door te rijden.
Gelukkig had ik thuis nog het diff liggen dat onder de auto zat toen ik m kreeg dus die er maar even onder gehangen. Het is wel een erg lang diff  (3.64) maar dat is niet erg in de winter.
Hier kun je het verschil tussen een groot en klein diff goed zien:



De remleidingen van de auto waren vorig jaar bij de APK al een puntje van aandacht en die waren er wonder boven wonder niet beter op geworden het afgelopen jaar. Om alle leidingen te gaan vervangen voor nieuwe is nogal een werk, en zeker niet mijn favoriete werk. Bovendien is het natuurlijk handig om de leiding naar achteren vast binnendoor te leggen mocht er ooit een remkrachtverdeler tussen moeten. Dus dan ga je even denken en dan kom ik tot de conclusie dat er maar gewoon flexibele leidingen door heel de auto heen moeten.  Dan is het in een keer goed en ziet het er nog mooi uit ook. En dan ga je toch zitten denken... En dan besluit ik toch om de ABS pomp dan ook maar te verplaatsen. Die staat origineel achter de linker koplampen een beetje in de weg van het luchtfilter.


 Achter de passagiersstoel is natuurlijk een veel beter plaats. Daar heeft niemand er last van en staat de pomp veel veiliger in geval van een crash. Bovendien is het een leuk projectje!
Er gaat wel wat werk in zitten natuurlijk, want dan gaat natuurlijk niet alleen de pomp maar ook de computer naar achteren. En dus moet de kabelboom aangepast worden...
Dus op een goede dag maar eens begonnen met de kabelboom van de ABS pomp los te halen van de kabelboom van de auto,





Hier moet ongeveer de helft van de kabels tussenuit. Dan moeten ze via de zekeringkast en de doorvoer door het schutbord terug de auto in.

Ook moeten de kabels van de sensoren van de achterwielen helemaal losgeweven worden. Dus de hele kabelboom van voor naar achteren los moeten halen. Dan ziet het er na een tijdje zo uit:


En als dan uiteindelijk de hele kabelboom los is dan hou je dit over:
Nu de kabelboom er uit is word het tijd om de pomp en de computer op de steun te monteren en in de auto te maken.


Daarna kunnen de stekkers er op en dan blijkt dat de draden tussen de computer en de pomp véél te lang zijn (gôh) en dat die dus ingekort gaan worden. Dan krijg je dus zoiets:

En na wat draden inkorten te bij elkaar tapen ziet het er zo uit:

Dan is het dus zo'n beetje klaar. De ABS is elektrisch weer helemaal aangesloten, met een schakelaar er tussen zodat de ABS eenvoudig uitgeschakeld kan worden mocht dat ooit nodig zijn.
Nu moeten de leidingen er nog in :D


Geen opmerkingen:

Een reactie posten