zondag 20 november 2011

Spa-Francorchamps 09-11-2011

Spa-Francorchamps. Een circuit met allure en historie. Al sinds jaar en dag worden daar Formule 1 races gereden en op dinsdag middag vertrok ik met de racer naar de Ardennen om woensdag weer een BDC dag te rijden op Spa!
Na een voorspoedige en touristische rit kwamen we aan op Spa alwaar de rest van de BDC al stond te wachten tot we de sleutels van de pitboxen kregen. Nadat we in het dorp even iets gegeten hebben gaan we terug naar het circuit om vast wat inschrijvingen te doen. Ik ga eerst mijn auto ombouwen zodat ik dat 's morgens niet meer hoef te doen. Dus de andere remmen er op, de slicks er op.
Aangezien het nog redelijk vroeg is besluit ik om de auto ook maar even een beetje op te poetsen zodat die weer een beetje toonbaar is. Rose staat toch niet zo goed op een E30 :P

De volgende morgen is het weer vroeg dag, maar toch duurde de nacht lang...
Na een ontbijt in het hotel gaan we snel richting circuit. Daar aangekomen moeten we helaas nog steeds wachten op de sleutel van de pitbox dus ook de inschrijvingen moeten nog even wachten.
Bij de keuring komen we weer diverse leuke en aparte auto's tegen waaronder een Porsche 904, een paar dikke 911's en een 1serie met een Nissan V6 achterin. Heel apart!
Rond een uurtje of 10 schrijf ik mezelf ook maar eens in. Het is tenslotte prachtig weer en het belooft ook een prachtige dag te worden! Rond half 11 zijn zon beetje alle auto wel gekeurd en besluit ik ook maar eens een paar rondjes te gaan rijden!

Het begin op een redelijk onbekend circuit is altijd even wennen dus de eerste rondjes doe ik expres rustig aan. Eau Rouge is spannend, Raidillon spannend. Het rechte stuk daarna is gewoon saai. De bochten combinatie's daarna zijn stuk voor stuk leuk, het stuk vanaf Stavelot via Blachimont naar de Busstop is de eerst paar keer ook best spannend. De Busstop zelf erg krap en uiteindelijk ligt La Source er nog. Die is lekker krap dus flink in de ankers!
Na een paar rondjes krijg ik de smaak wat meer te pakken en durf ik wat meer snelheid te maken. Alleen Eau Rouge en Raidillon blijven een lastig puntje. Ik durf Eau Rouge niet is 5 te nemen dus moet ik al veel te vroeg gas loslaten. Zo heb ik een wat lagere snelheid de bocht in maar daardoor wel genoeg gevoel in de auto om Raidillon fatsoendelijk door te komen. Pouhon gaat ook steeds harder, maar zal de hele dag niet vertrouwd aanvoelen. Op het rechte stuk achterin vanuit Stavelot durf ik nu veel harder te gaan dan de vorige keer dat ik hier met droog reed. Gewoon volgas totaan Blachimont.
Na een paar rondjes merk ik dat de auto in Rivage in gaat houden. De motor krijgt geen benzine meer, de tank is nog niet half leeg. Ik besluit het even voor gezien te houden en ga tanken.




Het is dan ook bijna pauze en die word benut door de organisatie om alle rijders even toe te spreken over hun rijgedrag. Er word voor een clubdag wel érg hard gereden en sommige mensen nemen veel risico's.

Na de pauze is het natuurlijk weer tijd om te gaan rijden. Ik rij redelijk wat stints en heb er goede schik in. De auto trilt wel erg bij bepaalde snelheden dus ik ga toch even de pits in om de vooras te controleren. Gelukkig is er niets kapot maar wel zit er erg veel pickup op de banden. Ik besluit dat er maar even af te halen en te kijken wat de auto dan doet. Niet heel veel later draai ik weer de baan op. De eerste bochten doe ik even rustig aan omdat de banden weer afgekoeld zijn. Gelukkig voelt de auto weer goed aan en ik ga dus ook weer wat meer gas geven. Les Combes en Malmedy ging goed, Rivage ook. De volgende bocht, '11' ging iets minder... De auto begon halverwege de bocht te glijden, ik probeerde de auto op te vangen maar dat lukte maar gedeeltelijk. De bandenstapel kwam hard dichterbij, en werd ook geraakt. Ik vreesde op die momenten even voor de auto. Uiteindelijk kwam de auto midden op de baan stil te staan terwijl er gewoon nog andere auto's aan kwamen. En natuurlijk wilde de motor niet aanslaan op dat moment. Pas na een paar keer proberen kwam de motor weer tot leven en kon ik 'm langs de bandenstapel parkeren. Rudy (m'n passagier op dat moment) klom uit de auto en inspecteerde de voorkant. Een moment dat een eeuwigheid bleek te duren. Gelukkig bleek de schade rijdbaar te zijn en uiteindelijk ben ik met een rustiger tempo richting de pits gereden.
Daar aangekomen stond de rest van de club me al op te wachten. Geert en Dik hadden me zien staan. Snel uitgestapt en de schade geinspecteerd. Dat viel dus heel erg mee!



Het spatscherm was behoorlijk gehavend en er zaten wat schaafplekken op de bumper en de keienvanger. Meer niet! Owja, en de grill rond de koplampen was beschadigd!
Na deze inspectie weer de baan opgegaan om nog wat meer kilometers te maken. Langzaamaan was m'n tempo toch wel iets omhoog gegaan. Naar Eau Rouge toe reed ik nu in 5 en schakelde onderin terug naar 4 om genoeg vermogen te hebben on Raidillon naar boven goed te kunnen nemen. Deed ik dat niet dan scheelde me dat heel veel topsnelheid richting Les Combes.
Ook Fagnes ging aan het einde van de dag veel beter dan in het begin. Vanaf Fagnes rechts naar links had ik precies tijd om van 4 met een beetje tussengas naar 3 te schakelen zodat ik na die bocht genoeg vermogen had. Mooi stukje! En op het stukje van Stavelot naar Blanchimont (volgas in 5!) reed ik ook vaak weg bij mensen die achter me reden. Alleen jammer dat iedereen me dan weer bij de Busstop voorbij kwam omdat ik daar verkeerd uit kwam met m'n versnellingen.

Vanuit Eau Rouge omhoog naar Raidillon
Later op de dag nog een hele tijd opgereden met een witte E36. Rondje na rondje wisselde we van positie, de ene keer was ik sneller en de andere keer hij. Heel leuk. En gelukkig ook nog een mooie actie foto daarvan!



Erg leuk om met m'n familie-auto toch een E36 bij te kunnen houden!
Tegen het einde van de dag begon de auto bij Rivage weer in te houden en besloot ik het maar voor gezien te houden. Het was leuk geweest en we moesten ook nog naar huis rijden!
Dus de auto even laten afkoelen, het spatbord een beetje terug gebogen zodat de koplampen weer pastte en met behulp van Joan ook het grilletje weer vast gezet :P
Toen alles en iedereen weer ingepakt was afscheid genomen van iedereen en rustig aan de terugreis begonnen.

Terugkijkend was dit de beste dag Spa ooit. Geweldig weer, zoals altijd een perfect georganiseerde dag van de BMWDriversClub, en ik heb heerlijk kunnen rijden! Die kleine schade neem ik wel voor lief!
Iedereen bedankt!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten