dinsdag 2 april 2013

Spa 22 Maart 2013

Donderdagmiddag was het zover, het was tijd om te vertrekken naar de Belgische Ardennen voor een clubdag van de BDD op Spa! Het was nog even spannend of de baan er een beetje goed bij zou liggen in verband met de veel te lang aanhoudende winter maar het zou allemaal goed moeten komen. Onderweg leek alles er goed uit te zien totdat de afslag naar Spa in zicht kwam. Daar lag namelijk nog allemaal sneeuw in de bermen!
Op het circuit aangekomen viel 't allemaal wel mee gelukkig. Eigenlijk was er voor zover ik op dat moment kon zien geen teken van sneeuw.
Nadat we met de hele groep wat gegeten hebben in ons stam-cafetaria keren we terug naar het circuit en begin ik vast met het ombouwen van de auto. De straat-Toyo's gaan er af, de andere remmen komen er op net zoals de Toyo semi slicks. Vervolgens gaan de koplampen er uit en monteer ik de 'Poging 3' nummerplaat. Na even de remmen opgepompt te hebben is de auto er klaar voor!

De volgende morgen gaat de wekker vroeg en dat is maar goed ook want ik heb geen oog dicht gedaan. Na het ontbijt vertrekken we naar het circuit en beginnen Geert, Bas en ik met het keuren van de deelnemende auto's. Rond 9 uur is het tijd voor de briefing verzorgd door Bas.


Er word nog even duidelijk vermeld dat het erg glad is op de baan dus iedereen moet extra goed opletten. Vooral het stuk achterop is nog erg glad. Goed gewaarschuwd gaan de eerste mensen de baan op. Ik blijf nog even auto's keuren.

Iets na 11 uur besluit ik dat de baan genoeg tijd heeft gekregen om op te drogen en stap ik ook de auto in om voor de eerste keer in 2013 het circuit op te gaan! Uiteraard doe ik rustig aan, gelukkig ligt het tempo van de andere deelnemers ook nog niet zo heel hoog. Dat is ook niet zo raar want aangekomen bij Les Combes is het gewoon spiegel glad. Blijkbaar is er nog gestrooid want er hangt gewoon een zoutwolk in de lucht. De paar bochten daarna zijn ook glad, maar gelukkig is Pouhon niet glad! De rest van het circuit ligt er ook goed bij. Langzaam aan voer ik het tempo wat op totdat ik me realiseer dat ik vergeten ben de dempers strakker te zetten. Dus na 2 rondjes ga ik weer naar binnen en stel de dempers af. Ik rij weer een rondje of 6 en merk meteen dat de auto veel beter in de bocht ligt. De kont hangt nog te veel in de bocht dus ik ga weer naar binnen om de achterdempers iets strakker te zetten. Als ik binnen kom schiet Joost me aan voor een paar rondjes op de passagiersstoel. Hij zet de dempers iets strakker en we gaan de baan op. Ook deze verandering is een goede. Na een paar rondjes stapt Joost uit en neem ik even pauze.

De rest van de middag ben ik veel op de baan te vinden, ik heb echt weer de smaak te pakken! Vooral Eau Rouge en Raidillon gaan steeds harder. En dat is belangrijk want een goede doorkomst daar betekend zomaar 10-15km/u meer topsnelheid aan 't einde van 't rechte stuk! De rondetijden worden ook steeds beter. Reed ik de vorige keer met warm weer (dus veel grip) op 't einde van de dag een 3.15, nu reed ik om 2uur 's middags al een 3.14 en het rondje daarna een 3.11! Dat is al wel een serieuze verbetering terwijl de omstandigheden zeker niet ideaal waren!
Een uurtje later rij ik m'n record van 3.11.752. Dit probeer ik de rest van de middag te verbeteren maar als ik met een spinnend binnenste wiel en een glijdende kont Raidillon omhoog ga besluit ik dat het tijd word om even iets rustiger aan te doen...

Rond half 5 besluit ik dat het wel weer genoeg is geweest voor die dag en laat ik de auto vast afkoelen voor het terug ombouwen. Terugkijkend was dit echt weer een geweldige dag op toch wel een van mijn favoriete circuits. Het weer was veel beter dan verwacht (het was droog en de zon heeft geschenen) en daardoor werd het ook niet heet in de auto. De organisatie was zoals altijd weer perfect en er was (ook zoals altijd) erg veel rij tijd. Kortom:

BDD bedankt!!!


Eau Rouge gehad, nu Raidillon omhoog!

Les Combes / Malmedy


Malmedy


Les Combes

Pouhon (waarschijnlijk)

Pouhon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten