maandag 9 mei 2011

Foto's Zolder

Zoals altijd zijn er weer mooie foto's gemaakt op de BMWDriversClub dag op Zolder. Bij deze een kleine selectie.

Autosport-media:


Lizette (Hoogendoorn wheels):


Arno:






Erik:






Iedereen heel erg bedankt voor het maken van de foto's!!!

Zolder 29-04-2011

Afgelopen donderdag was het weer zover. De auto stond volgeladen met spullen en ik stond op het punt om te vertrekken richting Zolder! Zoals altijd had ik er veel zin in, vooral omdat de vorige clubdagen niet door ging of totaal verregend was. Dus nu zou de echte vuurdoop komen!
Dus vol goede zin vertrokken en in Zolder aangekomen meteen op het terras van de Otobar aan kunnen schuiven. Nooit verkeerd en altijd gezellig! Na een paar biertjes op het terras naar de pitbox vertrokken om vast de wielen en de remmen te wisselen zodat dat vrijdag morgen niet meer hoefte te gebeuren. Ook nog even aan de auto van Dik geknutseld (wat uiteindelijk geen nut heeft gehad) en daarna m'n luchtbedje opgepompt om te gaan slapen.
De volgende morgen op tijd maar uitgerust opgestaan en langzaamaan begonnen met de standaard dingen op een circuitdag. Aangezien er weinig auto's zouden komen rijden was het niet druk bij de keuring maar helaas waren er wel weer veel mensen die pas nĂ¡ de briefing de auto wilde laten keuren.
Uiteindelijk had ik zelf pas na 10 uur voor de eerste keer de mogelijkheid de baan op gegaan. En dat was toch wel even iets spannender dan normaal! Maar gelukkig (en zoals verwacht) kwam ik de eerste rechts goed door en de rest van de baan ook. Ik merkte wel dat het tempo er nog niet echt in zat. Het was even wennen aan de auto, de remmen en eigenlijk alles wel een beetje. Maar ronde na ronde ging het iets beter en kwam het vertrouwen weer terug. En het was ook niet vervelend dat het zo rustig was op de baan, hierdoor kon ik lekker rijden zonder de hele tijd ingehaald te worden of mensen in te moeten halen. Om even gevoel en vertrouwen in de auto te krijgen was dat wel fijn! Helaas waren de remmen niet zoals ik gewend was maar dat wist ik van te voren dus dat was mijn eigen schuld.


In de middag begon het tempo weer behoorlijk terug te komen. Aangezien de ABS van Poging 3 gewoon werkt kon ik goed proberen maximaal hard en laat te remmen zonder de banden aan gort te rijden. En dan merk je pas goed hoe hard je kunt remmen... Ik stond er af en toe flink versteld van! En dan waren de remmen nog niet eens optimaal! Dat beloofd dus wel iets voor de volgende keren :D
Helaas gaf de laptimer nogal wisselende tijden aan, van 1.56 tot 2.06 en soms zelfs rondjes van 0.03, dus ik heb geen idee wat voor een tijden ik gereden heb, maar ik had zelf toch wel het idee dat het redelijk vlot ging!
Tegen het einde van de middag wilde ik de auto even binnen zetten om wat uit te proberen, maar de donkere lucht die in aantocht was weerhield me hier van.


Als het een klein beetje zou gaan regenen zou het meteen spekglad worden en ik had natuurlijk geen zin om weer schade te rijden. Dus toen maar besloten om de boel even af te laten koelen en er voor die dag mee te stoppen. Niet heel veel later begon het ook serieus te regenen en hiermee werd ook de sessie afgevlagt. Het was weer voorbij... Altijd jammer natuurlijk, maar als de baan nog een half uurtje open was gebleven had er vast en zeker iemand schade opgelopen. En dat zou toch wel een smetje werpen op de dag. DUs dit was zeker de beste beslissing.

Toen de boel enigsinds afgekoeld was werd het tijd om de remmen en de straatbanden er weer terug op te leggen zodat ik weer veilig naar huis kon rijden. Bij het loshalen van de remblokken schrok ik toch wel even! In zo'n vreemde staat heb ik m'n remblokken nog nooit gezien!




Dit was bij beide remblokken die tegen de zuiger aan zitten het geval. Waarschijnlijk zijn de remmen niet gangbaar genoeg geweest (met die hitte zetten de blokken natuurlijk behoorlijk uit). Ze zijn iig op!



Nadat we met de hele club nog even lekker hebben zitten na kletsen en eten in de Otobar was het tijd om weer richting huis te gaan. Onderweg nog genoten van het noodweer ter hoogte van Venlo. Prachtige bliksem en machtige donder, echt een spektakel!
Al met al is het een geweldige dag geweest op Zolder! Het weer was super, de sfeer was super en ik heb heerlijk kunnen rijden. En misschien wel het belangrijkste: de auto heeft z'n vuurdoop goed doorstaan!
Dus met een paar kleine aanpassingen aan de auto kunnen we 17juni weer naar Zandvoort!


Bij deze wil ik ook nog even iedereen die deze dag mogelijk heeft gemaak bedanken voor deze geweldige dag!

Bedankt!!!

zondag 24 april 2011

Hitteschild luchtfilter

Bij de crash van Poging 2 is ook het hitteschild voor het luchtfilter verloren gegaan. Deze zorgde er voor dat het luchtfilter niet de warme lucht van de motor aanzuigd maar de frisse buitenlucht. In koude lucht zit namelijk meer zuurstof wat natuurlijk beter is voor de prestaties van de motor.
Nou was het er nu nog altijd niet van gekomen om een nieuwe te maken voor de nieuwe auto en aangezien ik zaterdag toevallig een dag vrij had hier maar eens aan begonnen.
Als eerste van karton een model gemaakt om de ruwe vorm te kunnen bepalen. Daarna dit overgetekend op een alu plaatje en die op maat geknipt.




Hier zit het schild op z'n plaats maar passen het luchtfilter en de luchtmeter niet meer.

Dus een beugeltje aan de luchtmeter gemaakt om te zorgen dat het schild op de goede afstand blijft.


En dan is dit het resultaat:


Nu kan er dus weer iets van het 'to do' lijstje afgestreept worden. En dat komt wel goed uit, want de 29ste gaan we weer een dagje Zolder doen! Het lijkt er goed weer te gaan worden en dat komt wel goed uit na de dagen op Zandvoort en Spa die of niet door gingen of (voor mij) totaal verregend zijn.
Ik heb er weer zin in!!!

zondag 3 april 2011

Hoodpins & stoelframe

De laatste update is alweer van een tijdej geleden en n de tussentijd is er wel het een en andere aan de auto gedaan. Zo zijn er hoodpins gemonteerd en is de motorkap lichter gemaakt.



Verder is ook het verstelbare stoelframe verdwenen. Die was na de crash niet helemaal betrouwbaar meer. Het nadeel was alleen dat de montagepunten in de auto niet helemaal overeenkomen met het stoelframe dus daar moest iets op gemaakt worden. Uiteindelijk heb ik een adapterplaat gemaakt en het frame iets aangepast zodat de stoel ver genoeg naar voren kan staan. Zo klopt de zitpositie beter voor mij.



Mocht het om een of andere manier nodig zijn dan kan de stoel nog 1 stand verder naar voren. Naar achteren word lastiger maar dat zal ook niet zo snel hoeven.

Inmiddels werkt ook de ABS weer naar behoren. Na het monteren van 2 andere voorpoten met ABS sensoren wilde het tegen mijn verwachting in nog niet werken. Na wat zoeken, meten en kijken bleek dat de kabelboom van de auto en de motor niet overeen kwamen. 1 van de draden die voor de ABS belangrijk zijn lag aan massa wat niet de bedoeling is. Dus die voeding gegeven en nu werkt het hele systeem weer!

zondag 27 februari 2011

Drijfstanglagers vervangen

Inmiddels zijn de drijfstanglager vervangen en zit er een andere carterpan onder. De lagers zagen er allemaal nog redelijk goed uit maar ik heb ze toch maar vervangen. Dit was een stuk goedkoper dan wachten tot het te laat is!
Dit was 1 van de lagers die er uit kwam:


Let niet op de krassen die er op zitten, dat komt door het vervoer. Je kunt wel een paar kleine puntjes zien maar zoals ik al zei, niets ernstigs.
De onderkant van het lager dat tegen de drijfstang aan zit ziet er veel spannender uit, maar dat is normaal.



Inmiddels is ook het verstelbare stoelframe er uit, werkt de ABS weer naar behoren en is het oog van de laptimer gemonteerd.
Op 31 Maart is er weer een BDC dag op Spa en dat begint gelukkig al op te schieten!!!

zondag 6 februari 2011

Scheurtje...

Toevallig werd ik er zaterdag op geattendeerd dat de motor van de auto wel een beetje erg nat was aan de onderkant. Dus snel even gekeken en meteen flink geschrokken! Dis is namelijk wat ik aantrof:




Een flinke scheur in de carterpan! Niet zo mooi natuurlijk, vooral niet omdat ik mijn reserve pan net uitgeleend had.. Maar gelukkig was die nog niet gemonteerd dus die lag 's middags al weer op de stoep.
Dus meteen maar de carterpan er onderuit gehaald en dan blijft dit nog over:



En nu ik de boel toch los had liggen maar meteen besloten om eens even de drijfstang lagers te controleren. Die hebben namelijk best wel wat te lijden en ze zitten er al weer een jaartje of 7 in. En de laatste paar jaar heeft de motor natuurlijk best wel wat te lijden gehad :D
Dit is het onderste lager van de eerste cilinder:



Op zich ziet deze er niet slecht uit, maar ik denk toch dat ik ze maar vervang zodat ik zeker weer dat ze er weer een seizoen of wat tegenaan kunnen!

vrijdag 21 januari 2011

Auto gepoetst!

Zoals altijd met een rode auto was de lak van de touring behoorlijk vaal en op sommige plaatsen zelfs roze. En aangezien roze nou niet echt mijn lievelingskleur is werd het dus tijd om een flink te poetsen! Dat koste wel even wat energie, maar het resultaat mag er wezen vind ik!



Ook de kabelboom-zooi die door de auto heen liep is inmiddels aangepakt. Het bleek dat er een complete intrieurkabelboom extra in de auto lag die alleen maar aangesloten was op het tankklepje! Ik vond 't al zo raar dat ik een deurstekker over hield... Verder zijn de kabelbomen voor de elektrische ramen (wat een luxe voor een racer :P) en de centrale vergrendeling verlegd. Die liepen eerst precies voor de stoelen langs waardoor je er op gaat staan bij het instappen of er achter blijft haken. Dus die lopen nu netjes via het dashboard en de middenconsole, die er nu dus ook in zit. Daar zaten wel iets te veel gaten in dus daar heb ik maar even wat schakelaars in gestopt. Alleen nog even een asbak en een pookhoes regelen en dan ziet het er allemaal weer netjes uit!